…باشد که این تجربه، سنگ بنایی باشد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲

على فاتحى (سردبير ضميمه‌ى دفتر كودكى)

«دفترکودکی» با هدف انعکاس نظرات مختلف سیاسی و فکری در حوزه حقوق کودکان، به تلاشی مهم در راستای احقاق حقوق این گروه پرداخت. این هفته‌نامه به بررسی وضعیت کودکان در ایران و دیگر نقاط جهان، نقشی که ساختارهای سیاسی بر سرنوشت آنان می‌گذارند و تاثیر هنر و ادبیات بر این مسائل پرداخت. این تلاش‌ها به دور از مرزبندی‌های سیاسی بود و به‌دنبال گسترش آگاهی درباره حقوق کودکان در جامعه بود.

«دفترکودکی» تلاشی بود درجهت احقاق حقوق کودکان: راهی برای همراهی با جنبش احقاق حقوق کودکان در ایران. مبارزه برای تحقق حقوق کودکان اگرچه امری اجتماعی-سیاسی به حساب می آید اما ـ به زعم هیئت تحریریه این هفته‌نامه- موضوعی کاملا غیر‌جناحی است. از این رو تمامی تلاش هیئت تحریریه دفترکودکی٬ و حمایت بی دریغ گردانندگان روزنامه٬ در همین راستا قرار داشت٬ تا فارغ از مرزبندی‌های موسوم سیاسی  به این صورت مسئله اجتماعی -سیاسی  پرداخته شود.  بنابراین تلاش شد در تمامی ۳۰ شماره این هفته نامه نظرات غالب جریانات فکری و سیاسی در حوزه حقوق کودکان منعکس شود. بی شک نقش جواد اکبرین در ساختن این فضای دموکراتیک غیرقابل انکار است.

حقوق کودک از نظر ما مجموعه ای از دستورالعمل های خشک حقوق بشری نیست بلکه موضوعی اجتماعی است که با مابقی حوزه های اجتماعی ارتباطی معنادار دارد. هدف نویسندگان دفترکودکی نیز جدای از این امر نبود: ترجمه مقالاتی در مورد کودکان از زبان هایی دیگر٬ بررسی مسائل کودکان در هنر و ادبیات٬ بررسی نقش ساختار های سیاسی در سرنوشت کودکان٬ تهیه ی گزارش های میدانی و تصویری از وضعیت کودکان در ایران و خارج از ایران از جمله فعالیت های دفترکودکی بود که هدف فوق را دنبال می کرد. امیدواریم تجربه‌ی دفترکودکی سنگ بنایی باشد تا دیگر رسانه‌های فارسی زبان جدی تر به این مسئله بپردازند.

مطالب دیگر

قاتلی بر بال زمان: بررسی سریال دختران درخشان

«دختران درخشان» بیش از یک داستان معمایی درباره قاتلان سریالی است. سازندگان این سریال تلاش دارند تا پیچیدگی‌های تروما و تاثیرات آن بر زندگی شخصیت‌ها را به تصویر بکشند و نشان دهند که چگونه واقعیت می‌تواند در دنیای افراد از هم بپاشد. داستان حول شخصیت کربی می‌چرخد، زنی که پس

راننده تاکسی، راوی حقیقت در دل سرکوب و سانسور

«راننده تاکسی» فیلمی تاریخی و سیاسی است که به روایت قیام گوانگجو در سال ۱۹۸۰ می‌پردازد. این فیلم با نگاهی انسانی و واقع‌گرایانه، داستان مردی به نام کیم مان-سوب را دنبال می‌کند که در مواجهه با سرکوب و خشونت حکومتی، از فردی بی‌خبر به یک انسان مسئولیت‌پذیر تبدیل می‌شود. «راننده

۱۹۸۷؛ وقتی آن روز بیاید

فیلم «۱۹۸۷؛ وقتی آن روز بیاید»، تلاش دارد تا داستان سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان در کره جنوبی را در دهه‌های ۱۹۸۰ به تصویر بکشد و نشان دهد چگونه جامعه‌ای تحت فشار، به دنبال عدالت و دموکراسی می‌جنگد. فیلم روایتگر مرگ یک دانشجوی دانشگاه سئول تحت شکنجه است که پس از انتشار

تاریکی جعبه سیاه شرودینگر

سفر در زمان، همواره یکی از موضوعات پرطرفدار در دنیای فیلم‌ها و سریال‌ها بوده است، اما «تاریکی» با نگاهی فلسفی و عمیق به این موضوع، آن را از سایر آثار متمایز می‌کند. برخلاف دیگر آثار مشابه که معمولاً با رویکردی سطحی و طنزآمیز به این مفهوم می‌پردازند، این سریال به‌طور